Hva kan skje?
I sjeldne tilfeller kan enkeltsager overopphetes. Dette kan føre til røykutvikling, brann og potensielt spredning av brann. Selv om ingen slike hendelser er rapportert til oss enda, vil vi heller være føre var med forebyggende tiltak. På denne måten kan vi unngå skader og fare for liv og helse.

I utgangspunktet kan overoppheting kun skje dersom sagen er koblet til strømnettet, altså at støpslet sitter i stikkontakten. Kapex-sagen kan derfor fortsatt benyttes dersom man er påpasselig med å ta forholdsregler. Ha støpselet tilkoblet kun mens du bruker sagen og den er under tilsyn - la det aldri stå i kontakten lenger enn nødvendig. Hold øye med sagen også like etter støpselet er tatt ut av kontakten for å være sikker på at den ikke tar fyr uten at man har lagt merke til det. Selv om det ved korrekt bruk ikke er en umiddelbar fare knyttet til å bruke sagen, så sagen oppgraderes av sikkerhetshensyn! Slik kan vi ivareta sikkerheten til deg som bruker og til alle potensielle tredjeparter som kan være gjenstand for sikkerhetsrisiko.

Utgjør dette en sikkerhetsrisiko?
Ja!

I sjeldne tilfeller kan enkeltsager overopphetes. Dette kan føre til røykutvikling, brann og potensielt spredning av brann. Selv om ingen slike hendelser er rapportert til oss enda, vil vi heller være føre var med forebyggende tiltak. På denne måten kan vi unngå skader og fare for liv og helse.

I utgangspunktet kan overoppheting kun skje dersom sagen er koblet til strømnettet, altså at støpslet sitter i stikkontakten. Kapex-sagen kan derfor fortsatt benyttes dersom man er påpasselig med å ta forholdsregler. Ha støpselet tilkoblet kun mens du bruker sagen og den er under tilsyn - la det aldri stå i kontakten lenger enn nødvendig. Hold øye med sagen også like etter støpselet er tatt ut av kontakten for å være sikker på at den ikke tar fyr uten at man har lagt merke til det. Selv om det ved korrekt bruk ikke er en umiddelbar fare knyttet til å bruke sagen, så sagen oppgraderes av sikkerhetshensyn! Slik kan vi ivareta sikkerheten til deg som bruker og til alle potensielle tredjeparter som kan være gjenstand for sikkerhetsrisiko.

Hvor stor er risikoen?
Sannsynligheten er svært liten, men selv med den minste grad av usikkerhet vil vi ikke ta noen sjanser når det gjelder våre kunders sikkerhet og helse. Utstyrssikkerhet og dermed sikkerheten for våre kunder er det vi prioriterer høyest. Vi tilby oss derfor kostnadsfritt å skifte ut den berørte komponenten og foreta en sikkerhetskontroll av sagen.

Kan jeg bruke KAPEX-sagen uten at det er farlig?
Midlertidig, ja. Trekk ut støpselet etter bruk og la den aldri være tilkoblet uten tilsyn.

Hvilke sager er berørt av problemet?
De berørte sagene er Kapp-/gjærsagene KS 88 og KS 120 som ble produsert i perioden 2007-02/2010. Dette er sager som altså er over 10 år gamle, men grunnet sagenes lange levetid, antar vi at mange fortsatt er i bruk. Vi legger stor vekt på høy kvalitet og sikkerheten til våre kunder. Vi vil umiddelbart oppgradere sagene gratis.

Har det skjedd ulykker eller branner hittil?
Nei.

De skadene vi kjenner til gjelder utelukkende enkeltmaskiner som vi selvfølgelig har erstattet fullt og helt. Av hensyn til forebyggende beskyttelse av forbrukerne og for å unngå eventuelle materielle skader og personskader, herunder fare for liv og helse, utbedrer vi alle berørte maskiner. Sikkerheten forbundet med våre maskiner og våre kunder har alltid førsteprioritet for oss.

Vil min nye KAPEX-sag ha samme problem?
Nei. 

Det er kun gjæringssagene KS 88 og 120 som ble produsert i perioden 2007-02/2010 som er berørte. Du kan enkelt finne ut om din sag er berørt på nettstedet (www.festool.com/retrofit-no) ved å søke på sagenes T- og S-nummer.

Hvordan virker det? Hvordan skal jeg få sagen min på verksted og tilbake igjen? Hva må jeg gjøre? Hvor lang tid vil det ta? Vil jeg pådra meg kostnader for dette?
Vi ønsker å gjøre denne prosessen så enkel for deg som mulig. Vi setter derfor opp et serviceteam spesielt for våre berørt kunder. Du kan forvente at vi oppgraderer sagen din fra mars 2021. Det blir satt opp en reparasjonsavtale med deg slik at du ikke trenger å vente lenge på å få din Kapex i retur. Vi gjør vårt beste for å sikre at sagen din oppgraderes og sendes tilbake raskt. Vi dekker selvsagt kostnadene for forsendelse og oppgradering, inklusive de reservedelene som trengs. Sikkerhetskontrollen er også gratis. Ta kontakt med vår kundeservice på 23 05 25 00 for å starte prosessen.

Nøyaktig hva slags utbedring er det snakk om?
Vi erstatter de berørte komponentene og reparerer sagen din slik at den kan brukes og lagres igjen uten begrensninger. Samtidig vil vi benytte anledningen til å utføre en kort sikkerhetskontroll av sagen din.

Kan jeg finne ut om min sag er berørt ved å søke på T.- og S.-nummer?
Ja, via dette nettstedet (www.festool.com/retrofit-no)

MÅ jeg sende inn sagen min til dere selv om den fungerer?
Ja. 

Selv om jeg overholder sikkerhetstiltakene?
Ja.

Dette er helt nødvendig for å beskytte liv og helse, selv om sikkerhetstiltakene overholdes.

Hvor lenge vil denne tilbakekallelsen pågå?
Vi tar ansvar for alle Festool-maskiner hos kunden. Derfor er det ingen tidsbegrensninger på gratis oppgradering. Vi anbefaler allikevel at du tar kontakt med oss for å få utført oppgraderingen så raskt som mulig.