Vedlikehold av kompressor - vintertips
For at kompressoren din skal fungere optimalt, er det viktig med jevnlig vedlikehold gjennom året. Dette blir enda viktigere når temperaturen synker og værforholdene blir mer vekslende utover høsten og vinteren.
Under finner du våre tips for å få en velfungerende kompressor og trykkluftverktøy.
Generelle vintertips til vedlikehold av kompressor
Kontroller at ingen deler er ødelagte, mangler, er rustne eller løse.
Sørg for at det ikke er noen luftlekkasjer i systemet. Kuplinger, slanger og overganger kan med tid bli utette, da må kompressoren jobbe mer og arbeidstrykket minker.
Tøm tanken daglig eller etter 4 timers bruk ved å vippe kompressoren i retning dreneringsventilen og åpne ventilen for å fjerne vann.
Oppbevar og bruk kompressoren i samme temperatur og unngå fuktige miljøer. Kompressorer er elektrisk utstyr og kan kortslutte om den blir utsatt for vann. På samme måte som man ikke lader batterier i våte miljøer skal kompressoren holdes tørr.
Bruk en blåsepistol for å fjerne fuktighet fra luftslanger. Vann som er igjen i slanger, bygger seg opp over tid. Når man tar en pause i kuldegrader, renner vannet til laveste punkt og isdannelsen minker eller stopper luftgjennomstrømningen.
Ta inn spikerpistol i plussgrader før bruk. Når trykket øker i en kompressor, stiger temperaturen på luften. Omvendt så minker temperaturen i spikerpistolen når trykket går fra høyt til lavt. Ventilene i en spikerpistol har flerfalt fryseeffekt. Et smøremiddel som fungerer godt i varmegrader kan bli stivt i lave temperatur. En olje fungerer bedre enn fett. Å fjerne fett på o-ringer i ventiler kan være nødvendig i kalde perioder men skal da smøres på nytt når temperaturen øker.
Unngå kulde, da vann kan krystallisere og forårsake isdannelse. Ved å tømme kondens på kompressorer er det mindre vann i trykkluften. Tørr luft fungerer mye bedre i kulde.
Ikke bruk kondensfjerner i trykkluften, da det kan ødelegge o-ringer.
Konkrete tips til tidligere kompressormodeller
- Kompressor Motek 280E (årsmodell: 2000-2012), Motek art. nr. 34002
- Skift olje i motor, rens luftfilter, fyll luft i dekk. blås ren flenser på motorblokk, tørk ren tilbakeslagsventil.
- Skift olje i motor, rens luftfilter, fyll luft i dekk. blås ren flenser på motorblokk, tørk ren tilbakeslagsventil.
- Kompressor Motek 280D (årsmodell: 2012-2020) Motek art. nr. 34015
- Skift olje i motor, rens luftfilter, blås ren flenser på motorblokk, tørk ren tilbakeslagsventil.
- Skift olje i motor, rens luftfilter, blås ren flenser på motorblokk, tørk ren tilbakeslagsventil.
- Kompressor Motek 380C0 (årsmodell: 2021- 2025), Motek art. nr. 340188
- Etter 1500 timer eller 4 år må pakninger og kompresjonsringer byttes, rens luftfilter, blås ren flenser på motorblokk, tørk ren tilbakeslagsventil.
- Etter 1500 timer eller 4 år må pakninger og kompresjonsringer byttes, rens luftfilter, blås ren flenser på motorblokk, tørk ren tilbakeslagsventil.
- Kompressor Bostitch PS17-M (årsmodell: 2021- 2025), Motek art. nr. 340177 og 340176
- Rens luftfilter, fyll luft i dekk. blås ren flenser på motorblokk, tørk ren tilbakeslagsventil.
- Rens luftfilter, fyll luft i dekk. blås ren flenser på motorblokk, tørk ren tilbakeslagsventil.
- Kompressor Bostitch RC10SQ-M (årsmodell: 2015 - 2025) Motek art. nr. 34013 og 340136
- Blås ren med blåsepistol og børste.
- Blås ren med blåsepistol og børste.
- Kompressor Bostitch MRC-6M (årsmodell: 2015 - 2025) Motek art. nr. 34010 og 340106
- Blås ren med blåsepistol og børste.

Drenering av tank
Noe av det viktigste du gjør er å drenere kompressortanken. Dette kan du gjerne gjøre daglig. Kondens og vann på tanken gir kan føre til problemer med ytelse, rust og kan fryse i kulda.

Rengjøring av luftfilter
Luftinntaksfilteret hindrer støv og andre partikler i å komme inn i kompressoren. Når filteret blir tett må kompressoren jobbe hardere og du vil få dårligere effekt og mer slitasje. Rens ved å blåse ren.

Luft i dekk
Enkelte av våre kompressorer har dekk for enkel transport rundt på byggeplassen. Får å ha full nytte av dekkene og gjøre transporten så enkel som mulig anbefaler vi å etterfylle luft ved behov.

Reparer eller erstatt ødelagte deler
Kontinuerlig utbedring og vedlikehold av slitte og ødelagte deler anbefales på det sterkeste for å holde effekten oppe og hindre unødvendig driftsstans og sørge for sikker bruk.

Vannskadet trykksensor
Elektriske deler inne i kompressoren tåler ikke vann. Vann som ikke blir drenert eller som kommer fra utsiden i form av regn eller sprut vil skade elektriske deler.

Feilaktig trykkluft
Når et manometer er sprukket eller mangler glass er det god grunn til å ikke stole på trykket som vises. Da arbeider man i blinde i forhold til at trykkluftsystemet får riktig arbeidstrykk. Spikerpistoler skal normalt ha 6-8 Bar for å fungere gunstig. Lange slanger vil også gi lavere trykk ved spikerpistolen.